Categories Miasto

Poradnik: Co ze świątecznego stołu i w jakich ilościach mogą zjeść diabetycy?

Już niedługo zasiądziemy do wielkanocnych stołów, by skosztować tradycyjnych potraw, nacieszyć się dekoracjami świątecznymi, spotkaniami z rodziną. Wielkanoc w każdym domu niesie obfitość wysokokalorycznych posiłków, wielodaniowych poczęstunków , zastawionych smacznymi przekąskami stołów. Trzeba jednak uważać, by nie przesadzić z dostarczaniem żołądkowi nadmiernej ilości pokarmu. Szczególnie dobrze wiedzą o tym diabetycy.

Nawet zdrowym osobom trudno jest zachować dietę i umiar w spożywaniu świątecznych posiłków. Kuszą wielkanocne ciasta, mięsa, wędliny – wszystko przyrządzone na różne smakowite sposoby. Spędzanie świąt w rodzinnym gronie przy suto zastawionym stole potęguje chęć posmakowania dań i wznoszenia wspólnych toastów.

Zmagając się z cukrzycą warto dużo wcześniej przygotować wielkanocny jadłospis, aby mieć do wyboru zdrowe, apetyczne potrawy, których smakiem można się cieszyć bez obaw o ich indeks glikemiczny. Diabetyk musi się trzymać odpowiednich wskaźników: WW i WBT.

Skrót WW oznacza wymiennik węglowodanowy, czyli równowartość 10 g węglowodanów przyswajalnych ( bez błonnika) .WBT to wymiennik białkowo-tłuszczowy – to z kolei odpowiednik 100 kcal pozyskiwanych z białka lub tłuszczu.
Przy obliczaniu WBT warto zapamiętać, że:

*1WBT = 100 kcal z tłuszczów białka

*1 g białka = 4 kcal

*1 g tłuszczu = 9 kcal

*1 g węglowodanów = 4 kcal

Przykładowo: jedna porcja białej kiełbasy Morliny (100 g) ma 273 kcal, w tym: 11 g białka, 3,20 węglowodanów, 24 g tłuszczu, 2 g soli.

WW : 100 g kiełbasy = 3,20 węglowodanów. WW = 3.20/10 = 0,32 WW.

WBT : kalorie z węglowodanów : 3,20 x 4 = 12,8 kcal . Całkowita kaloryczność 273kcal bo – kalorie z cukrów (12,8 kcal) = 260 kcal . 260 kcal to 2,6 WBT.
Jedna porcja kiełbasy białej to zatem 0,32WW i 12,6 WBT.

Trzymając się tych przeliczników w różnych produktach żywnościowych diabetycy mogą mieć prosty, a jednocześnie zdrowy jadłospis – nie tylko na święta.

Planując świąteczne wypieki warto unikać białego czy brązowego cukru i sięgnąć po jego zamienniki: ksylitol lub stewię , które można kupić w każdym sklepie. Mąkę pszenną zastąpić owsianą , z ciecierzycy czy gryczaną i korzystać z naturalnych cukrów zawartych w owocach – nieraz dodanie do masy kilku suszonych daktyli w pełni zastąpi cukier. Ciekawą alternatywą są również ciasta warzywne – browni z pomidorów, pierniki marchewkowe, czy ciasta z dodatkiem szpinaku.

Podstawą posiłków powinny być razowe makarony, kasze, warzywa, kiszonki, sezonowe owoce o małej zawartości cukru (niewskazane są banany, winogrona i słodkie odmiany jabłek).

Smażone mięsa warto zastąpić lekkimi , duszonymi na parze potrawkami drobiowymi , bądź pieczonymi w piekarniku chudymi częściami indyka lub kurczaka. Zamiast kotletów smażonych na oleju podać niepanierowane, pieczone ryby.
Ziemniaki zamienić na kasze, brązowy ryż, bądź ciemne pieczywo. Majonez i musztardę zastąpić niskotłuszczowymi jogurtami naturalnymi z dodatkiem chrzanu bądź koperku lub sezonowych ziół.

Wielkanoc nieodłącznie kojarzy się z jajkami. Diabetycy powinni zrezygnować z żółtka i sięgać tylko po białko – również w paście jajecznej ,czy żurku. Mięsne wywary można zastąpić bulionem warzywnym. Pasztety mięsne dobrze jest zamienić na te złożone z selera, marchewki czy pietruszki.

Przygotowanie posiłków o niskim indeksie glikemicznym to gwarancja , że wszystkie osoby zgromadzone przy świątecznym stole będą mogły bez wyrzutów sumienia sięgać po ulubione przysmaki. Wspólny czas spędzony na wielkanocnej uczcie nie będzie skutkował kilkoma dodatkowymi kilogramami i niebezpieczną hiperglikemią.
Życzymy wszystkim diabetykom zdrowych, radosnych Świąt Wielkanocnych i smakowitych potraw z niskim indeksem glikemicznym.

Barbara Kalinowska

Znajdź nas na KochamRawePLZobacz profil
Podziel się

About the author