Sprawczyni kolizji na ul. Warszawskiej nie wiedział, że jej samochód sam wezwał służby
W miniony czwartek, policjanci zostali poinformowani przez system eCall zainstalowany w aucie o zdarzeniu drogowym, do którego doszło na ul. Warszawskiej w Rawie Mazowieckiej. Kierująca bmw, która doprowadziła do kolizji nawet nie wiedziała, że jej auto wysłało taką informację do wszystkich służb ratunkowych.
18 sierpnia 2022 roku o godzinie 14.00 do stanowiska dowodzenia rawskiej Policji wpłynęła informacja z systemu eCall wysłanego przez jeden z samochodów biorących udział w zdarzeniu drogowym.
Wiadomość, którą otrzymał dyżurny zawierała dane o aucie (numer VIN, rodzaj paliwa), lokalizację w chwili zdarzenia (eCall zawiera moduł GPS) adnotację, że eCall zadziałał automatycznie, oraz informację, że nikt nie nawiązuje rozmowy z operatorem, a w tle słychać jedynie odgłos włączonych świateł awaryjnych.
Policjanci natychmiast udali się na miejsce zdarzenia.
Okazało się, że 70-letni kierujący toyotą zatrzymał się przed przejściem dla pieszych, a 19-latka jadąca bmw nie zachowała bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu i uderzyła w tył toyoty.
Uczestnicy byli trzeźwi i na szczęście nikomu nic się nie stało.
Z uwagi na uszkodzenia funkcjonariusze zatrzymali dowody rejestracyjne obu pojazdów.
19-latka otrzymała 1100 złotych mandatu i 6 punktów karnych.
eCall to system używany w pojazdach do wzywania pomocy, który w razie zdarzenia automatycznie wybiera bezpłatny numer alarmowy 112. System eCall można również uruchomić ręcznie poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku. Zasada działania jest prosta: niezależnie od tego, czy system zostanie aktywowany manualnie czy zadziała automatycznie (po wystrzeleniu poduszek powietrznych), eCall nawiązuje połączenie z numerem alarmowym 112, a kierowca lub pasażerowie mogą podać dyspozytorowi wszelkie potrzebne informacje.
Źródło: mł. asp. Agata Krawczyk KPP w Rawie