Dlaczego segregacja odpadów jest istotna?

Zanim przejdziemy do praktycznych wskazówek dotyczących segregacji odpadów, warto zrozumieć, dlaczego ich sortowanie jest tak ważne:
- Ochrona środowiska – prawidłowa segregacja śmieci pozwala na zmniejszenie zanieczyszczenia gleby, wody i powietrza.
- Oszczędność surowców – recykling pozwala na ponowne wykorzystanie materiałów, co zmniejsza zapotrzebowanie na nowe surowce.
- Redukcja emisji CO2 – przetwarzanie posegregowanych odpadów wymaga mniej energii niż produkcja nowych materiałów.
- Zmniejszenie ilości śmieci na wysypiskach – właściwe sortowanie śmieci przyczynia się do zmniejszenia objętości odpadów trafiających na składowiska odpadów.
Zasady segregacji odpadów
W Polsce obowiązuje jednolity system segregacji odpadów, który dzieli odpady na pięć głównych frakcji. Każda z nich ma przypisany określony kolor pojemnika lub worka.
Papier trafia do niebieskiego pojemnika, szkło do zielonego, metale i tworzywa sztuczne do żółtego, odpady biodegradowalne do brązowego, a odpady zmieszane do czarnego. Znajomość tych kolorów segregacji odpadów jest kluczowa dla prawidłowego ich sortowania w domu i poza nim.
Prawidłowa segregacja śmieci zaczyna się w domu..
Poza nieprawidłowościami w klasyfikowaniu danego odpadu, popełniamy też błędy przygotowując odpady do segregacji. Pamiętajmy, że:
- nie trzeba myć segregowanych opakowań, ale należy je opróżnić. Bardzo zabrudzone opakowania czy woreczki wrzucamy do odpadów zmieszanych;
- nie trzeba zrywać etykiet z butelek, słoików;
- należy zgnieść wyrzucany karton, plastikową butelkę – pozwoli to zaoszczędzić miejsce w pojemniku lub worku, a także w śmieciarce.
Najczęstsze błędy w segregacji odpadów:
Mimo, że zasady segregacji odpadów wydają się proste, wiele osób popełnia błędy podczas sortowania śmieci. Jednym z powszechnych błędów jest mieszanie różnych rodzajów szkła – szkło okienne czy żaroodporne nie powinno trafiać do zielonego pojemnika.
Często zdarza się też, że wyrzucamy elektrośmieci czy też baterie do zwykłych pojemników, podczas gdy zużyty sprzęt elektroniczny wymaga specjalnej utylizacji. Zużyty sprzęt elektroniczny należy przekazać do PSZOK lub do sklepu AGD przy zakupie nowego. Pojemniki na zużyte baterie znajdują się w sklepach AGD oraz niektórych urzędach – np. Urzędzie Miasta, Starostwie itp.
Problemem jest również wrzucanie opakowań wielomateriałowych do papieru – na przykład kartonów po mleku, które powinny trafić do żółtego pojemnika/worka.
Pamiętaj!
Nieprawidłowo posegregowane odpady powodują zwiększone koszty zagospodarowania i uniemożliwiają efektywny odzysk surowców.
Co można a czego nie można wrzucać do odpadów zmieszanych?
Do pojemnika na odpady zmieszane (komunalne) wrzucamy:
- pozostałości po segregacji (pieluchy, podpaski itp.);
- odpady surowcowe z zabrudzeniami, których nie można umyć, tj. butelki po oleju, opakowanie po maśle, zatłuszczone jednorazowe opakowania z papieru, zabrudzony papier itp.;
- żwirek dla kotów i ściółka dla gryzoni pozbawione odchodów zwierząt domowych;
- ceramikę, doniczki, porcelanę, kryształy;
- szkło okularowe oraz żaroodporne duraleks, szklane naczynia kuchenne;
- pozostałości po wyselekcjonowaniu pozostałych odpadów.
Do odpadów zmieszanych NIE powinno się wrzucać:
- odpadów segregowanych „suchych” – (odpady, które wrzucamy do worków zielonych, żółtych i niebieskich);
- odpadów niebezpiecznych: baterii, akumulatorów, lekarstw, odpadów medycznych, świetlówek, opakowań po środkach ochrony roślin itp.;
- elektrośmieci (wywozimy do PSZOK);
- odpadów gabarytowych (wywozimy do PSZOK);
- tekstyliów (zawozimy do PSZOK);
- odpadów budowlanych, gruzu (zawozimy do PSZOK);
- odpadów zielonych (trawy i liści – wrzucamy do worka brązowego lub zawozimy do PSZOK).
Przypominamy o obowiązku selektywnego zbierania popiołu w specjalnie przeznaczonych do tego workach koloru szarego, odbieranych podczas zbiórki odpadów segregowanych. Popiół nie może być mieszany z innymi odpadami!
Wyodrębnienie popiołu jako osobnej frakcji odpadów, ma na celu zmniejszenie ilości odpadów zmieszanych. Zgodnie z przepisami prawa odpady zmieszane po ich odebraniu przekazywane są do instalacji komunalnych, gdzie najpierw wyodrębnia się z nich odpady innych frakcji niepoprawnie tam umieszczone, jak choćby szkło, metal, papier czy plastik. Niestety w sytuacji kiedy mieszkańcy zbierają popiół łącznie z odpadami zmieszanymi, dochodzi do pogorszenie jakości odpadów selektywnych, które niepoprawnie zostały umieszczone w pojemnikach na odpady zmieszane, co w konsekwencji obniża możliwość ich wysortowania i poddania recyklingowi w instalacjach komunalnych.
Co wrzucamy do brązowego pojemnika/worka?
- Odpady z ogrodów: skoszona trawa, liście, rozdrobnione gałęzie, kwiaty;
- fusy po kawie lub herbacie;
- korę drzew;
- niezaimpregnowane drewno;
- resztki jedzenia, pieczywo;
- skorupki po jajkach, resztki kuchenne;
- zepsute owoce/warzywa i ich przetwory.
Tu nie wyrzucaj:
- kości, padlina, płynne resztki, odchody zwierząt;
- popiół z węgla kamiennego;
- środki ochrony roślin;
- ziemia, kamienie, drewno impregnowane;
- kurzu z odkurzacza;
- płyt wiórowych i pilśniowych;
- leki, suplementy;
- włosy, sierść.
Jeśli masz ogród, rozważ założenie kompostownika. To świetny sposób na zagospodarowanie odpadów biodegradowalnych. Zwracaj też uwagę na oznaczenia – wiele produktów ma na opakowaniach informacje o tym, jak je prawidłowo zutylizować.
Co wrzucamy do niebieskiego pojemnika/worka?
- gazety, czasopisma, katalogi, prospekty;
- papier szkolny i biurowy;
- książki w miękkich okładkach lub z usuniętymi twardymi okładkami;
- torebki papierowe;
- papier pakowy;
- pudełka kartonowe i teksturowe;
- tekturę.
Tu nie wyrzucaj:
- zabrudzonego i tłustego papieru;
- papieru z folią;
- papieru termicznego (paragony);
- kartonów po mleku, sokach i innych napojach;
- papieru przebitkowego (rachunki, faktury);
- pieluch jednorazowych;
- podpasek i innych artykułów higienicznych;
- worków po cemencie i innych materiałów budowlanych.
Przed wrzuceniem odpadów z papieru i tektury do pojemników, należy usunąć wszelkie elementy z innych tworzyw, takich jak: spinacze biurowe, zszywki, płócienne okładki, foliowe okienka z kopert.
Co wrzucamy do żółtego pojemnika/worka?
- zgniecione plastikowe butelki po napojach;
- zgniecione i opróżnione kartony po napojach;
- opróżnione plastikowe butelki po płynach do mycia naczyń, mydłach, żelach, szamponach, itp.;
- plastikowe zakrętki, kapsle;
- plastikowe torebki, worki, reklamówki i inne plastikowe opakowania;
- opróżnione puszki po napojach, po konserwach;
- drobny złom żelaza i metale kolorowe;
- plastikowe naczynia i sztućce;
- styropian opakowaniowy.
Tu nie wyrzucaj:
- butelek i pojemników z zawartością;
- butelek i pojemników po olejach niespożywczych (chłodniczych, silnikowych);leków, opakowań po lekach;
- butelek po płynach chłodniczych;
- sprzętu AGD i RTV;
- styropianu budowlanego.
Co wrzucamy do zielonego pojemnika/worka?
- opróżnione butelki i słoiki szklane po napojach i żywności;
- opróżnione opakowania szklane i po kosmetykach.
Tu nie wyrzucaj:
- szkła stołowego, porcelany, fajansu, ceramiki;
- szkła żaroodpornego, szkła zbrojonego;
- luster, szkła okiennego, witraży;
- żarówek;
- lamp neonowych, fluorescencyjnych i rtęciowych;
- reflektorów;
- doniczek;
- szkła okularowego;
- ekranów i lamp telewizyjnych,
- szyb samochodowych.
Nie tłucz szklanych opakowań przed wrzuceniem do pojemnika. Butelki i słoiki wrzucaj do pojemnika opróżnione, bez zakrętek, zacisków, gumowych uszczelek.
Gdzie wyrzucić przeterminowane i zbędne leki?
Przeterminowane i zbędne leki przyjmowane są w aptekach na terenie miasta Rawa Mazowiecka:
- K. Wielkiego 36b – Apteka „Panaceum”,
- Słowackiego 68 – Apteka „Nad Rawką”,
- Polna 2b – Apteka „Arka” Bartosz Klimczak,
- Konstytucji 3 Maja 2 – „Apteka Św. Stanisława Rawa Mazowiecka – Centrum”,
- Konstytucji 3-go Maja 18 – Apteka ” Eskulap”,
- Kościuszki 1 – Apteka Tanich Leków „OLMED”,
- Krakowska 9 – Apteka „VERBENA”.
Należy pamiętać, że wymagania unijne zakładają, że gminy zobowiązane są osiągnąć poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych w wysokości co najmniej:
- 35 % wagowo – za rok 2023
- 45% wagowo – za rok 2024
- 55 % wagowo – za rok 2025
Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK)
Odpady wielkogabarytowe, elektroodpady, odpady remontowe i budowlane, opony, smary, oleje możesz dostarczyć samodzielnie do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. PSZOK znajduje się w miejscowości Pukinin 140 – teren Zakładu Gospodarki Odpadami AQUARIUM.
Pamiętaj, że pracownicy PSZOK nie wyjmują przywiezionych odpadów z pojazdu, ale wskazują miejsce, gdzie należy je donieść, i w którym pojemniku lub koszu umieścić. Zarówno transport, załadunek, jak i rozładunek leży po Twojej stronie.
Należy pamiętać, że PSZOK przyjmuje jedynie odpady komunalne. W przypadku przedsiębiorców PSZOK nie przyjmie odpadów pochodzących z prowadzonej działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy zobowiązani są zawrzeć odrębną umowę na odbiór i zagospodarowanie odpadów.
Co można przywieźć do PSZOK?
Do Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych mieszkańcy miasta mogą bezpłatnie oddać następujące selektywnie zebrane odpady komunalne:
- papier i tektura;
- tworzywa sztuczne;
- drewno;
- metale;
- opakowania wielomateriałowe;
- szkło;
- zużyte opony (limit – 4 szt. rocznie z gospodarstwa domowego);
- zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych
i elementów wyposażenia ((limit – 1 t na rok z gospodarstwa domowego),
- odpady innych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia;
- środki ochrony roślin (np. herbicydy, insektycydy);
- farby, tusze drukarskie, kleje, lepiszcze i żywice;
- detergenty;
- leki;
- baterie i akumulatory;
- zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne;
- odpady tekstyliów i odzieży;
- odpady wielkogabarytowe i meble;
- bioodpady (m.in. skoszoną trawę, drobne gałęzie, liście).
Pamiętajmy!
Segregacja to obowiązek, nie dobrowolność!! Segregowanie odpadów przez wiele lat było dobrowolne, ale od 1 stycznia 2021 roku w Polsce obowiązują nowe zasady dotyczące usuwania odpadów komunalnych i każdy właściciel nieruchomości ma prawny obowiązek segregowania odpadów. Dotyczy to jednakowo właścicieli nieruchomości zamieszkałych (budynków jednorodzinnych, wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni), niezamieszkałych, mieszanych (w tym przedsiębiorców, instytucji) oraz właścicieli domków letniskowych. Jest to ustawowo uregulowane i jest przede wszystkim wspólną troską o środowisko naturalne. Obowiązek segregacji odpadów komunalnych dotyczy wszystkich właścicieli, zarówno tych objętych gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi, jak i tych którzy mają podpisane umowy z podmiotami odbierającymi odpady komunalne, wpisanymi do rejestru działalności regulowanej – nieruchomości niezamieszkałych (przedsiębiorcy, instytucje). Przypominamy, że właścicieli nieruchomości niezamieszkałych również dotyczy ustawowy obowiązek segregacji odpadów.
Odpady należy segregować. Każdy mieszkaniec, każdy obywatel, każdy przedsiębiorca musi segregować odpady komunalne.
Konieczność segregowania odpadów nie jest jednak przypadkowa. Ustawodawca wprost określa, w jaki sposób należy to robić, zaś wszelkie odstępstwa od wyznaczonych reguł mogą oznaczać kary i kontrole.
Dzięki prawidłowej selektywnej zbiórce odpadów Miasto może osiągnąć odpowiednie poziomy recyklingu odpadów. Nieosiągnięcie ich jest zagrożone nałożeniem kary przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska na gminę, którą trzeba pokryć z budżetu Miasta.
W przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub niewłaściwej segregacji odpadów, naliczona zostanie podwyższona opłata w wysokości trzykrotność miesięcznej stawki podstawowej, tj. 78,00 zł miesięcznie od jednej osoby zamieszkującej daną nieruchomość. W przypadku osiedli wielorodzinnych występuje odpowiedzialność zbiorowa i podwyższona opłata będzie naliczona na całą wspólnotę.
Poprawna segregacja odpadów jest jednym z najważniejszych działań, które możemy podjąć w celu ochrony środowiska. Segregowanie śmieci pozwala na efektywny recykling surowców wtórnych, zmniejsza ilość odpadów trafiających na składowiska i redukuje negatywny wpływ na naszą planetę. Właściwe postępowanie z odpadami jest kluczowe, aby zapewnić, że materiały takie jak plastik, papier, szkło i metale mogą być przetwarzane i ponownie wykorzystywane.
Edukacja i świadomość ekologiczna są kluczowe dla skutecznej segregacji odpadów. Każdy z nas może przyczynić się do ochrony środowiska, stosując się do zasad segregacji odpadów i dzieląc się swoją wiedzą z innymi. Poprawna segregacja odpadów to niewielki wysiłek, który przynosi ogromne korzyści dla naszej planety. Zachęcamy do ciągłego doskonalenia swoich nawyków związanych z segregacją śmieci, dbania o środowisko oraz edukowania innych w zakresie właściwego postępowania z odpadami. Razem możemy stworzyć zdrowszą i czystszą przyszłość dla nas wszystkich.
Od 1 maja 2025 r. nastąpiła zmiana harmonogramu odbioru odpadów komunalnych. W zabudowie jednorodzinnej odpady komunalne zmieszane odbierane są 1 raz na 2 tygodnie. Zmiana częstotliwości odbioru odpadów zmieszanych wynika z sukcesywnym zmniejszaniem się ilości tych odpadów spowodowanych obowiązkiem osiągania coraz to wyższych poziomów segregacji. Wprowadzenie tej zmiany sprawiło, że możemy pozostawić opłatę za odbiór odpadów na dotychczasowym poziomie.
Warto też dodać, że w ramach ustalonej opłaty odbierana jest każda ilość wytworzonych w gospodarstwie domowym odpadów.
Dla porównania częstotliwość odbioru w innych gminach:
Gmina Rawa Mazowiecka – 1 raz na 2 tygodnie w miesiącach kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, pozostała część roku 1 raz w miesiącu,
Gmina Regnów – 1 raz na 2 tygodnie w miesiącach kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, pozostała część roku 1 raz w miesiącu,
Gmina Cielądz – 1 raz w miesiącu,
Gmina Głuchów – 1 raz na 2 tygodnie w miesiącach kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, pozostała część roku 1 raz w miesiącu
Gmina Sadkowice – 1 raz na 2 tygodnie w miesiącach kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, pozostała część roku 1 raz w miesiącu.
Stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi z nieruchomości zamieszkałych:
Miasto Rawa Mazowiecka – 26,00 zł, zniżka za posiadanie przydomowego kompostownika 10 %
dla porównania stawki opłat z innych gmin:
Gmina Rawa Mazowiecka – 26,00 zł, zniżka za posiadanie przydomowego kompostownika 3 zł od mieszkańca,
Gmina Regnów – 25,00 zł, 20 % zniżka za posiadanie przydomowego kompostownika,
Gmina Sadkowice – 30,00 zł, zniżka za posiadanie przydomowego kompostownika 20 % opłaty za gospodarowanie odpadami,
Miasto i Gmina Biała Rawska – 28,00 zł, 10,7 % zniżka za posiadanie przydomowego kompostownika opłaty za gospodarowanie odpadami,
Gmina Cielądz – 30,00 zł, 25% zniżki za posiadanie przydomowego kompostownika opłaty za gospodarowanie odpadami,
Gmina Skierniewice – 30,00 zł, zniżka za posiadanie przydomowego kompostownika – 8 zł,
Gmina Miasto Tomaszów Mazowiecki – 19,90 zł, zniżka za posiadanie przydomowego kompostownika – 6 zł,
Gmina Opoczno – 21,00 zł, zniżka za posiadanie przydomowego kompostownika 1,00 zł
Miasto i Gmina Jeżów – 40,00 zł, zniżka za posiadanie przydomowego kompostownika 10 % opłaty za gospodarowanie odpadami
Łódź – 34,00 zł, zniżka za posiadanie przydomowego kompostownika – 1 zł
Warszawa – od 91,00 zł od gospodarstwa domowego (w zależności od wielkości gospodarstwa domowego) – 9,00 zł zniżka za posiadanie przydomowego kompostownika.
Drodzy mieszkańcy! Bardzo prosimy o nieparkowanie pojazdów w okolicach altan śmietnikowych w dniu odbioru odpadów.
Materiał powstał przy wspołpracy z Urzędem Miasta Rawa Mazowiecka